همه جا پیچیده بود نوشیدن شربت کوکنار مردان را دلیر می کند و مردانی که می خواستند به سربازخانه شاهی راه پیدا کنند یکی یکی از کوکنارخانه ها سر در آوردند. در کوکنارخانه ها شربتی که مردم کوچه و بازار می نوشیدند با نوشیدنی اعیان و اشراف تفاوت زیادی داشت، ولی همه آنها از شیره گیاه تریاک به دست می آمد.

رابعه تیموری

‌همشهری آنلاین - رابعه تیموری: در خانه های مردم عصر صفوی از سرگرمی های رنگارنگ امروزی خبری نبود و زنان آن دوران باید به دورهمی های زنانه دل خوش می کردند، اما مردان این اقبال را داشتند که عصرها در کوکنارخانه ها و قهوه خانه ها دور هم جمع شوند و در کنار نوشیدن شربت کوکنار و کشیدن قلیان و چپق درباره مسائل مهم مملکت ساعت ها بحث کنند.

کوکنارخانه ها محل هایی شبیه شیره کش خانه ها بودند، ولی در این مکان ها از چراغ شیره و بساط شیره خبری نبود و برای مشتریان شربت کوکنار سرو می شد. شربت های کوکنار ارزان قیمت از جوشانده ای گیاهی و حبه خشخاش درست می شد و برای تهیه شربت کوکنار مخصوص اعیان، پوسته خشخاش را در شکوفه سیب و هلو و گیاهان معطر مانند هل و جوز هندی و عنبر و زعفران می خواباندند تا خوش عطر و گوارا شود.

شاه عباس: تریاکی و بی هنر را نگه نمی‌دارم | چرا مردان برای ورود به قشون شیره‌ای می‌شدند؟

این شربت های مخدر در دوران حکومت پادشاهان مختلف عصر صفوی پرطرفدار بودند، اما شاه عباس صفوی که بر سر کار آمد با دیدن مشتی درباری و قشون دائم الخمار و سست و بی تحرک تعداد زیادی از آنها را از دربار و قشونش بیرون راند و اعلام کرد: «من تریاکی و بی هنر را نگه نمی دارم.»

سختگیری شاه عباس در مصرف مخدرات آن دوره باعث شد صاحبان کوکنارخانه ها به کسبی دیگر مشغول شوند و مشتریان آنها هم گعده ها و دور همی های خود را در قهوه خانه برگزار کنند. در قهوه خانه های آن زمان بساط تفریح و خوشگذرانی به راه بود، ولی مشتریان فقط چای می نوشیدند و شربت های مخدر سرو نمی شد.

در این مکان ها بساط خوشگذرانی بر پا بود و شعبده بازان با رقصاندن خرس و مار مردم را سرگرم می کردند. 

کد خبر 657000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha